the joneses

Monday 24 November 2008

gitaarreeks voor een frieng

denting gitar sayup kedengaran,
keras dan meresahkan,
aku pasti itu hasil hentaman jemari ajis,
lelaki yang masih mencari.

-ajis-
dari dalam jiwa ada suara mengajak
pulang kepada jenayah pulang
kepada masalah pulang kepada
segala yang payah.
akalku memberontak nafsuku mahu
jinak rela diinjak.

suara gitar semakin jauh
dentingkan lagu remuk
aku pasti masih jemari ajis yang
kabut menghentam tali besi.

-aku-
jis,bukan selamanya kita disini
bukan selamanya kita.
telah aku kotakan janji,
nah, sekarang giliranmu
buka hati dan lari jauh
tinggalkan jenayah,tinggalkan
masalah dan segala yang payah.

gitar tidak lagi bernyanyi,
putus tali barangkali.
ajis masih tercari-cari.
tidak hilang namun tidak dilihatnya
terbentang namun tidak dilihatnya.

-ajis-
mengapa payah meredah hidup?

-aku-
jis,berjalanlah dengan mata yang terbuka
keduanya.

malam menjadi sepi tanpa
resah suara gitar.
aku mengingatkan diri
untuk membeli tali gitar
buat ajis,sang sahabat.

No comments: